Μαθησιακές δυσκολίες

Κάποτε στα σχολεία υπήρχε ένας συγκεκριμένος αριθμός μαθητών που χαρακτηρίζονταν ως «τεμπέληδες» , «έξυπνοι, αλλά αδιάφοροι» ακόμη και «αδύναμοι». Τον τελευταίο καιρό την θέση τους πήραν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δημιουργώντας πολλές φορές ερωτηματικά και σύγχυση σε γονείς, εκπαιδευτικούς αλλά και στους ίδιους τους μαθητές.

Δυσκολίες λόγου και ανάγνωσης- Δυσαναγνωσία

Τα άτομα με δυσαναγνωσία παρουσιάζουν δυσκολίες στην παραγωγή και κατανόηση του προφορικού λόγου.

Δυσκολίες στον γραπτό λόγο - Δυσγραφία

Κατά τη δυσγραφία τα άτομα παρουσιάζουν δυσκολίες στην αποδικωποίηση και παραγωγή του γραπτού λόγου. Το γραπτό κείμενο παρουσιάζει αρκετά λάθη και τα γράμματα έχουν λάθος μέγεθος ή κατεύθυνση.

Δυσκολίες μαθηματικού τύπου - Δυσαριθμησία

Παρατηρούνται δυσκολίες στην αναγνώριση αριθμών, μαθηματικών συμβόλων, στην επίλυση προβλημάτων, καθώς και μικρή σε διάρκεια μνήμη σε πρόσφατες μαθηματικές έννοιες π.χ. προπαίδεια.

Δυσλεξία

Τα άτομα με δυσλεξία εμφανίζουν δυσκολίες σε διάφορους τομείς. Υπάρχουν δυσκολίες στην γραφή. Ορθογραφικά λάθη, μουντζούρες, παραλείψεις, αντικαταστάσεις γραμμάτων, απουσία σημείων στίξης, κεφαλαίων και διαστημάτων είναι συχνά στο κείμενό τους. Στην ανάγνωση συνήθως παρατηρείται αργός ρυθμός έως και συλλαβιστός τρόπος ανάγνωσης. Μειωμένη είναι και η κατανόηση περιεχομένου κειμένου, ενώ συχνό είναι και το χάσιμο σειράς της σελίδας. Στα μαθηματικά δυσκολεύονται στην άμεση μνήμη και στην τοποθέτηση ορθής θέσης συμβόλου ή αριθμού σε κάθετο υπολογισμό. Πρόκειται συνήθως για άτομα με υψηλή νοημοσύνη.

Δυσπραξία

Τα άτομα με δυσπραξία παρουσιάζουν δυσκολία στον σχεδιασμό και την ολοκλήρωση μιας πράξης. Σχετίζεται με διαταραχή ανάπτυξης κινητικών δεξιοτήτων. Δυσκολίες στη γυμναστική, στα αθλήματα, στο ορθό κράτημα του μολυβιού και εμπλοκή σε συχνά ατυχήματα, είναι κάποια από τα σημάδια της δυσπραξίας.

ΔΕΠ-Υ. Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής - υπερκινητικότητα

Αρκετά παιδιά χαρακτηρίζονται ζωηρά και αφηρημένα από γονείς και εκπαιδευτικούς, δημιουργώντας πολλές φορές σύγχυση με την διάγνωση αυτής της διαταραχής. Η ύπαρξη αυτής της διαταραχής επιβαρύνει την καθημερινότητα του παιδιού σε όλα τα πλαίσια και όχι μόνο στο σχολικό ή οικογενειακό περιβάλλον. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ δυσκολεύονται να ακολουθήσουν οδηγίες ακόμη και για ευχάριστα προς αυτά έργα (π.χ. επιτραπέζιο παιχνίδι) διακόπτουν συχνά συνομιλητές τους , είναι σχεδόν αδύνατο να παραμείνουν ήρεμα ενώ χάνουν διαρκώς τα πράγματά τους.

Με τον όρο μαθησιακές δυσκολίες περιγράφεται το σύνολο διαταραχών που μειώνουν την ικανότητα του ατόμου να επικοινωνήσει ή να μάθει. Τα άτομα με Μ.Δ εκδηλώνουν σημαντικές δυσκολίες στους τομείς της ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού και μαθηματικών ικανοτήτων.

Συνήθως εμφανίζονται κατά τη φοίτηση του παιδιού στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, καθώς αυξάνονται οι σχολικές απαιτήσεις. Οι γονείς χρειάζεται να εξετάσουν και να αναρωτηθούν, αν τυχόν δυσκολίες μαθητών της Α’ και Β’ δημοτικού οφείλονται σε νοητικό προφίλ του παιδιού ή υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες.

Αρκετά σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι οι μαθησιακές δυσκολίες δεν σχετίζονται με την νοημοσύνη. Οφείλονται σε μία διαφορετική λειτουργία του εγκεφάλου, που επηρεάζει την λήψη και την επεξεργασία πληροφοριών. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διαθέτουν μέση φυσιολογική και ανώτερη νοημοσύνη. Οι μαθησιακές δυσκολίες χωρίζονται στις κατηγορίες που αναλύουμε εδώ.

Αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών

Η έγκυρη αναγνώριση των μαθησιακών δυσκολιών του παιδιού από τους γονείς είναι το σημαντικότερο εφόδιο για τον σχεδιασμό μιας αποτελεσματικής παρέμβασης. Τα ατομικά προγράμματα παρέμβασης από εξειδικευμένο προσωπικό ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές και ψυχολόγους στοχεύουν στην ενίσχυση του παιδιού, στην ανάκτηση ελέγχου για τις δυνατότητές του και στην αποτροπή δημιουργίας χαμηλής αυτοπεποίθησης. Οι εναλλακτικές τεχνικές μάθησης αλλά και το σταθερό υποστηρικτικό περιβάλλον του παιδιού του διδάσκουν ότι τα λάθη είναι αναμενόμενα και οι δυσκολίες οδηγούν στην επιτυχία. Το να έχει κάποιο παιδί μαθησιακές δυσκολίες δεν αποτελεί μειονεξία αλλά έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης που καλείται να τον χρησιμοποιήσει υπέρ του.

alt text

Είμαστε πολύτιμοι, όχι ακριβοί!

Δείτε τις προσφορές μας και εξοικονομήστε χρήματα σε εγγραφές και δίδακτρα!

περισσότερα